Strona główna Promocje bankowe Najlepsze lokaty Konta osobiste Konta firmowe Karty kredytowe

7 spraw jakie załatwisz w banku bez wychodzenia z domu

Posiadanie internetowego lub mobilnego (przez telefon) konta osobistego umożliwia załatwienie wielu spraw, nie tylko bankowych, bez konieczności osobistej wizyty w banku czy urzędzie. Postanowiłem zebrać w krótkim zestawieniu dostępne możliwości zdalnego załatwiania spraw dzięki posiadaniu takiego konta. Wybrałem 7 spraw jakie załatwisz w banku bez wychodzenia z domu.

W ostatnim czasie, zauważalnie wzrosło zainteresowanie klientów wykorzystaniem zdalnych kanałów bankowości. W obecnej sytuacji ma to duże znaczenie, jeśli chcemy ograniczyć ryzyko zarażenia koronawirusem a z drugiej strony pozwala również na znaczną oszczędność czasu.

Jest również drugi ważny powód, dla którego warto sprawy w bankach załatwiać online. Banki pozbawione znacznych dochodów w powodu obniżki stóp procentowych, zaczęły obniżać koszty oraz zwiększać przychody z innych źródeł. Konsekwencją są zmiany w tabelach opłat i prowizji, szczególnie opłaty związane ze wszelką obsługą klientów w oddziałach (zobacz wpis: Banki zmieniają tabele opłat i prowizji kont osobistych i kart kredytowych) a w części przypadków banki wycofują się z takiej obsługi (np. Idea Bank). Wiele banków będzie likwidowało mniej dochodowe placówki na rzecz obsługi wirtualnej.

Banki, w celu ułatwienia załatwiania spraw bez konieczności wizyty w placówce bankowej, wprowadzają do swoich regulaminów zapisy umożliwiające zawieranie umów na odległość bez konieczności fizycznego podpisywania papierowych dokumentów. Widać, że zmiany w tym zakresie znacznie przyspieszyły. W wielu bankach, nawet sprawy załatwiane w oddziałach mogą być „podpisywane” za pomocą kodu SMS, otrzymywanego na telefon, który został zgłoszony do autoryzacji transakcji. Już dziś do podstawowych form zawierania umów z bankiem zostały wprowadzone, oprócz możliwości podpisywania kodem SMS, zawieranie umów „na selfie”, przelewem weryfikacyjnym czy przez wideorozmowę lub czat.

Wszystkie umowy, które zawierasz z bankiem drogą elektroniczną otrzymujesz w formie plików PDF, wysyłanych na adres mailowy lub dostępnych w bankowości internetowej, które możesz w każdej chwili wydrukować.

Oto wykaz najczęściej wykonywanych czynności, które możesz zlecić w banku zdalnie (przez internet).

1. Zapłacisz rachunki, opłacisz podatki i składki ZUS

Na początek wybrałem oczywistą i podstawową funkcję konta bankowego. Jak się okazuje, nie jest jeszcze tak powszechna, jakby się wydawało. Nie musisz stać w kolejkach chodząc na pocztę, do oddziału banku albo agencji, czy też stać do kasy w sklepie. Wszystkich płatności możesz dokonywać przez komputer lub smartfon. Przelewy z tytułu płatności za rachunki są praktycznie zawsze bezpłatne. Jeśli zależy Tobie na czasie, możesz skorzystać z szybkich przelewów (na ogół pobierana jest obowiązkowa opłata). Możesz ustawić stałe zlecenia, dzięki którym regularne płatności będą wykonywane cyklicznie np. co miesiąc. Możesz wprowadzić stałych odbiorców i wykonując przelew wybierać ich tylko z listy. Jeśli dodasz ich do zaufanych, nie będziesz musiał potwierdzać transakcji.

Do każdej transakcji możesz wygenerować potwierdzenie, które mimo braku podpisu, jest równie ważne co wystawione w oddziale.

Opłacanie podatków i składek ZUS jest równie proste a system podpowiada dane do umieszczenia w tytule przelewu, które są odpowiednio zapisywane, zgodnie z wymogami urzędów.

Do celów opłacania rachunków możesz również wykorzystać platformę „Moje Usługi”, którą szczegółowo opisałem we wpisie: Moje Usługi – Efektywne zarządzanie rachunkami domowymi

2. Założysz konto oszczędnościowe lub lokatę

Posiadając konto w danym banku, bank już zweryfikował Twoją tożsamość, więc założenie konta oszczędnościowego lub lokaty wymaga jedynie zatwierdzenia na tych samych zasadach jakbyś wykonywał przelew. To jeden z najprostszych sposobów podpisywania dokumentów.

Pamiętaj, że oferta dostępna przez internet może być znacznie lepsza niż ta, którą otrzymałbyś w oddziale banku. Zwróć uwagę szczególnie na tzw. lokaty mobilne (czyli zakładane przez telefon), które w większości banków są dodatkowo premiowane wyższym oprocentowaniem.

Środki przeksięgujesz ze swojego konta osobistego lub przelejesz bezpośrednio z innego rachunku.

Aktualne oferty kont oszczędnościowych i lokat znajdziesz tutaj.

3. Zapłacisz za zakupy internetowe szybkim przelewem, kartą lub BLIKIEM

Za zakupy wykonane przez internet możesz zapłacić na trzy sposoby: kartą płatniczą (debetową do konta lub kredytową), BLIKIEM lub szybkim przelewem. Bądź jednak czujny i pamiętaj o bezpieczeństwie transakcji. Korzystaj tylko ze sprawdzonych sklepów i koniecznie weryfikuj transakcje przed akceptacją.

Używaj szybkich płatności online przez operatora płatności jak np. PayU, Blue Media, Przelewy24, dotpay – prosto z rachunku lub kartą płatniczą. Po wybraniu formy płatności przechodzisz na stronę operatora i wybierasz logo banku, w którym posiadasz konto. Automatycznie przechodzisz na stronę swojego banku (może się nieznacznie różnić od standardowej strony bankowości internetowej). Po zalogowaniu otrzymujesz wypełniony danymi przelew. Nie zmieniaj ich. Teraz musisz zweryfikować i zaakceptować przelew w standardowy sposób, w jaki akceptujesz własne przelewy. W ciągu kilku minut przelew powinien być zaksięgowany i zostaniesz przekierowany z powrotem na stronę sklepu. Transakcja została zawarta i dostawa może być realizowana.

Płacić kartą, czy BLIKIEM?

Za zakupy internetowe zdecydowanie wygodniej i bezpieczniej jest płacić BLIKIEM. BLIK ma przewagę nad kartą oraz szybkimi przelewami przy tego rodzaju płatnościach za zakupy internetowe.

Płacąc BLIKIEM, po wybraniu metody płatności, generujemy w aplikacji mobilnej jednorazowy, sześciocyfrowy kod, który musimy przepisać na stronie płatności a następnie zatwierdzić PINem mobilnym, tak jak zatwierdzamy inne płatności. Mamy pełną kontrolę nad płatnością. Przed zatwierdzeniem otrzymujemy na ekranie informacje: ile, komu i za co płacimy. Dodatkowo nie wpisujemy żadnych danych karty (numeru, daty ważności, kodu CVC/CVV) a sam kod BLIK ważny jest tylko przez 2 minuty dla danej transakcji i nawet przechwycony, nie mógłby być użyty do innej płatności.

Płatności BLIK są dostępne w następujących bankach: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank, mBank, PKO BP, Getin Bank, T-Mobile Usługi Bankowe, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A., Spółdzielcza Grupa Bankowa, Noble Bank, Grupa BPS.

Płatność kartą odbywa się również za pomocą operatora płatności. Na stronie płatności podajesz numer karty, datę ważności oraz umieszczony na drugiej stronie trzycyfrowy kod CVC/CVV. W większości sklepów internetowych płatność kartą zabezpieczona jest technologią 3D-Secure. Transakcja musi być potwierdzona kodem SMS otrzymanym na zarejestrowany z kartą numer telefonu (lub innym sposobem weryfikacji dostępnym w Twoim banku).

Programy rabatowe

Przy okazji masz możliwość uzyskania rabatów czy zwrotów części płatności, które dostępne są wyłącznie dla zakupów w internecie. Dotyczy to praktycznie wszystkich branż, zaczynając od spożywczych, zamawiania jedzenia przez artykuły przemysłowe, AGD, RTV, kończąc na odzieżowych. Korzystaj w trakcie zakupów z programów rabatowych swojego banku (np. Mam Bonus, mOkazje, Citi Specials) lub też dokonuj zakupów przechodząc ze stron tzw. agregatorów zniżek, takich jak Goodie, Refunder. Płać kartą VISA i korzystaj z programu VISA Oferty (zwroty za płatności kartą) lub kartą Mastercard (program punktowy Bezcenne Chwile).

4. Weźmiesz kredyt/pożyczkę lub kartę kredytową

W obecnym czasie niskich stóp procentowych jesteśmy bombardowani ofertami kredytów, pożyczek gotówkowych lub kart kredytowych. Praktycznie każdy bank umożliwia zawarcie umowy z domu (do określonej kwoty), bez wizyty w banku. Osoby, które w danym banku posiadają konto i otrzymują tam wynagrodzenie, mogą liczyć na uproszczone procedury uzyskania kredytu. W przypadku, gdy twoje konto zostało otwarte z pełną weryfikacją tożsamości, nie musisz jej przechodzić po raz drugi.

Składanie wniosku kredytowego odbywa się przez stronę internetową banku. Jeśli bank wymaga dodatkowych dokumentów, umożliwia przesłanie ich drogą elektroniczną załączając je i wysyłając przez stronę internetową. Często odpowiedź o przyznaniu finansowania przychodzi w ciągu kilku sekund a gotówka może być na koncie w ciągu 15 minut od zatwierdzenia umowy. W przypadku kart kredytowych, karta jest wysyłana pocztą.

5. Założysz konto w innym banku

Jeśli stwierdzisz, że Twój bank nie spełnia Twoich oczekiwań, podniósł opłaty i ograniczył zakres dostępnych usług w oddziale lub liczbę bezpłatnych bankomatów, możesz przenieść się do nowego banku. Wiele banków umożliwia założenie konta bez wychodzenia z domu. Umowę możesz zawrzeć podpisując kodem SMS, „na selfie” lub przelewem weryfikacyjnym.

Przelew weryfikacyjny

Umowę możesz zawrzeć wykorzystując do potwierdzenia tożsamości przelew weryfikacyjny (na kwotę 1 zł), jeżeli posiadasz konto osobiste w jednym z następujących banków: Alior Bank, AS Inbank SA – Oddział w Polsce, Banca Farmafactoring S.p.A. SA Oddział w Polsce, Idea Bank, ING Bank, mBank, Nest Bank, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, SGB-Bank.

Składając wniosek wpisujesz numer rachunku (konta osobistego, nie firmowego), z którego wykonasz przelew. Przelew musisz zrobić ze swojego konta (nie może to być konto kogoś z rodziny ani znajomego). Twoje dane adresowe zapisane w tym banku muszą być zgodne z danymi adresowymi podanymi we wniosku internetowym. Przelew pozwoli na potwierdzenie Twojej tożsamości.

Zostaniesz przekierowany na stronę Twojego banku. Zaloguj się i wykonaj przelew nie zmieniając danych. Bank automatycznie, w ciągu kilku minut, zweryfikuje dane przelewu. Kwota przelewu zostanie zwrócona na Twoje dotychczasowe konto najczęściej następnego dnia.

Wideorozmowa z konsultantem banku

Zanim wybierzesz tę formę zawierania umowy, upewnij się, że: posiadasz kamerę o wysokiej rozdzielczości, sprawny mikrofon, przebywasz w dobrze oświetlonym miejscu, które zapewnia poufność rozmowy. Umowa nie zostanie zawarta jeśli w pobliżu będzie przebywała inna osoba, która może wywierać wpływ na osobę wnioskującą (np. podpowiadać). Musisz mieć przygotowany dowód osobisty, który okażesz konsultantowi oraz telefon komórkowy, na który otrzymasz kod SMS do potwierdzenia wniosku.

6. Załatwisz sprawy urzędowe

Posiadając konto osobiste w jednym z banków, które biorą udział w programie możesz załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Działa to za pomocą platformy ePUAP. Lista spraw, które możesz załatwić jest bardzo długa. Z najważniejszych należy wspomnieć o: wniosku o dowód osobisty, odpisach aktów w Urzędzie Stanu Cywilnego, dostępie do ZUS (składki, zwolnienia lekarskie), składaniu deklaracji podatkowych w Urzędzie Skarbowym, zaświadczeniach o niekaralności, rejestracji bezrobotnego w Urzędzie Pracy, rejestracji działalności gospodarczej, wniosku o Kartę Dużej Rodziny.

Na stronie ePUAP znajduje się pełna lista spraw oraz lista urzędów i instytucji, w których możesz takie pismo złożyć. Jeżeli jakiejś sprawy nie ma na liście, możesz złożyć pismo w sekcji „sprawy ogólne”. Ja ostatnio składałem do Urzędu Miasta deklarację dotyczącą opłat za gospodarowanie odpadami.

Profil Zaufany możesz założyć w następujących bankach: PKO BP (w tym Inteligo), Pekao SA, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, Alior Bank (w tym T-Mobile Usługi Bankowe), Bank Millennium, Envelo Bank. Ważnym elementem jest wcześniejsza weryfikacja tożsamości klienta przez pracownika banku. Profilu Zaufanego nie założysz w banku, w którym konto zakładałeś na podstawie „selfie” lub przelewu weryfikacyjnego.

Dokumenty podpisujesz logując się do bankowości internetowej banku a następnie akceptujesz tak jak normalną transakcję przelewu pomiędzy kontami lub płatność rachunku. W przypadku użycia Profilu Zaufanego, każdorazowo będzie wymagana dwuetapowa autoryzacja. Oznacza to, że jeśli nawet masz dodany komputer do urządzeń zaufanych i nie musisz potwierdzać transakcji np. kodem SMS to tu będzie to zawsze wymagane. Pamiętaj, że takiej czynności nie wykonasz w bankowości mobilnej w telefonie.

Tak złożone pismo jest traktowane identycznie jakby zostało przesłane listem poleconym. Po wysłaniu otrzymasz urzędowe potwierdzenie przyjęcia (UPO). Urząd ma obowiązek odpowiedzi na tak przesłany dokument.

7. Złożysz wniosek w programach rządowych: Rodzina 500+, Dobry Start

Dzięki bankowości internetowej banku możesz złożyć wniosek w programach 500+ i Dobry Start. Nie jest wymagany Profil Zaufany. Niestety nie będziesz mógł złożyć wniosku jeśli Twoja gmina nie jest podłączona do centralnego systemu informatycznego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (nie znajduje się na liście gmin przy składaniu wniosku w systemie banku). Jeśli konto bankowe otwierałeś w procesie zdalnym (na podstawie przelewu weryfikującego) będziesz musiał dokonać potwierdzenia tożsamości w oddziale banku.

Bank jedynie przyjmuje wniosek a dalszym sprawdzaniem poprawności zajmuje się już właściwa gmina (bank nie będzie weryfikował danych). Do wniosku można załączyć wymagane załączniki w postaci skanu dokumentów. Wnioskujący może wskazać rachunek do przekazywania świadczeń z programu w danym banku lub w innym. Bank przekazuje złożony wniosek wraz z załączonymi dokumentami do rządowego systemu informatycznego Emp@tia przeznaczonego do przetwarzania wniosków. Pamiętaj, że wysłany wniosek możesz pobrać tylko po jego wysłaniu. Nie będzie dostępny w systemie banku. W systemach bankowych możesz jedynie sprawdzać status wniosku: czy wystąpił błąd, czy jest przetwarzany lub dostarczony. Jeżeli wniosek zostanie poprawnie dostarczony otrzymasz z systemu Ministerstwa, na adres mailowy wskazany we wniosku, UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru).

Program 500+ dostępny jest w następujących bankach:

Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Getin Bank, Citi Handlowy, ING Bank, Inteligo, mBank, Bank Millennium, Nest Bank, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy, PKO BP, Bank Polskiej Spółdzielczości, wybrane Banki Spółdzielcze, Bank BPS, SGB-Bank, Santander Bank Polska.

Program „Dobry Start” dostępny jest w następujących bankach:

Alior Bank, BNP Paribas (z wyłączeniem systemu moj.bnpparibas.pl), Credit Agricole, Getin Bank, ING Bank, Inteligo, mBank, Bank Millennium, Nest Bank, Bank Pekao, Bank Pocztowy, PKO BP, Bank Polskiej Spółdzielczości, SGB-Bank, wybrane Banki Spółdzielcze.

Podziel się swoją opinią:

Zapisz się na newslettera

Wprowadź swój adres e-mail poniżej, aby otrzymywać newslettera.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych (adres e-mail) w celu otrzymywania wiadomości w ramach newslettera Bankowe ABC.
Zapisując się wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą mailową. W celu uzyskania szczegółów zapoznaj się z polityką prywatności. Otrzymasz maksymalnie 2 wiadomości w miesiącu, bez reklam i spamu. Możesz wypisać się w każdej chwili.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.